Lessen: Cubaanse en Zuid-Amerikaanse percussie

Play Video
Play Video
The Explorer

Voor de ontdekker met een beginnend niveau.

Ervaring en eigen instrument zijn niet vereist. 

Early Birds: Schrijf je één maand op voorhand in.

Dinsdag 20u-21u45

Lesmomenten:

2, 9, 16, 23 oktober
6, 13, 20, 27 november 
4, 11, 18 december

Standaard: 205 euro
Early Birds: 175 euro 

Lesgever: José Vindel

We combineren de conga, de bongo, de cajon, de clave, timbales en andere Zuid-Amerikaanse percussie-instrumenten tot een kleurrijke shake van ritmes en stijlen. In dit samenspel kies je welk(e) instrument(en) je leert bespelen.

Afro-Cubaanse percussie:

De conga en bongo behoren tot de familie van Afro-Cubaanse percussie, en vinden hun oorsprong in de Caraïben en Latijns-Amerika. Andere veelvoorkomende instrumenten uit deze familie zijn de timbales, en handpercussie zoals de clave, guiro en maracas. De typisch zuiderse ritmes en warme klanken die we associëren met deze instrumenten kennen een rijke traditie en een grote variëteit aan speeltechnieken. Congas en bongos zijn uitstekend te combineren met andere instrumenten. Daarom vinden we ze ook vaak terug in hedendaagse muziek. Lees meer

Om de benaming ‘Afro-Cubaans’ te begrijpen moeten we enkele jaren terug in de geschiedenis. In 1920-1930 werden Afrikaanse slaven (vanuit Spanje) naar Cuba gebracht. De muzikale bagage die deze Afrikaanse slaven meebrachten werd vermengd met de Cubaanse cultuur. Vandaar dus de samenstelling Afro-Cubaans. In dezelfde periode werden ook de instrumenten die de slaven meebrachten ontdekt door jazzorkesten in New York. Dit leidde tot een nieuw muziekgenre genaamd latinjazz, dat tot vandaag nog wordt gespeeld. Ook in Cuba zelf ontstonden allerlei nieuwe muziekvormen door de vermenging van de inheemse cultuur met die van de immigranten. Cuba kent hierdoor een grote traditie van fantastische ritmes en feelings. Bekende grootmeesters in de Afro-Cubaanse percussie zijn o.a. Tito Puente en Giovanni Hidalgo.

Gedurende heel wat jaren vonden onder invloed van het embargo en politieke klimaat minder Cubaanse muzikanten hun weg naar hier om deze percussie te onderwijzen dan pakweg pure West-Afrikaanse percussie. Desondanks is de Cubaanse muziek nog steeds springlevend en beleeft zij sinds kort zelfs een wederopbloei doordat Cuba opnieuw beter bereikbaar is geworden en Cubaanse musici buiten hun land mogen spelen. Voor wie van de typische zuiderse sfeer houdt is het heerlijk om het speelgevoel van de conga’s en bongo’s te beleven.